Αυχενικό σύνδρομο


Αν και χρησιµοποιείται ευρέως στην καθηµερινή πράξη, το αυχενικό σύνδροµο δεν υπάρχει ως επίσηµος ιατρικός όρος. Απλά, το σύνολο των συµπτωµάτων που ξεκινούν από τον αυχένα, συνηθίζεται να ονοµάζεται “αυχενικό σύνδροµο”.
Τα συµπτώµατα στον αυχένα µπορεί να έχουν πολλές διαφορετικές αιτίες.  Κάθε περίπτωση πρέπει να εξατομικεύετεται, ο Ορθοπαιδικός να είναι σε θέση να διαχωρίσει την ακριβή αιτία των συμπτωμάτων, άρα να θέσει και την ακριβή διάγνωση και να προτείνει την σωστή θεραπεία.

Σε τι οφείλεται ο πόνος στον αυχένα;
Ο αυχένας υπόκειται καθημερινά σε ένα συνδυασμό πολλών κινήσεων, με αποτέλεσμα τη φθορά (εκφύλιση) μεσοσπονδυλίων δίσκων και αρθρώσεων,Δισκοπάθεια αυχενικής μοίρας που μπορεί να προκαλούν πόνο, ακόμα και σε ηλικίες μικρότερες των 30 ετών. Συνήθης αιτία πόνου είναι η χρόνια καταπόνηση των µυών και συνδέσµων, από κακή στάση του σώµατος, στην ξεκούραση, την οδήγηση ή την εργασία. Φυσικά, υπάρχουν και οι περιπτώσεις στις οποίες ο πόνος οφείλεται σε πολύ πιο σοβαρές καταστάσεις, όπως κακοήθη νοσήματα, ή λοιμώξεις του κεντρικού νευρικού συστήματος.
Στις συνήθεις περιπτώσεις, όπου η αιτία είναι η σπονδυλαρθρίτιδα, η δισκοπάθεια, ή ο μυϊκός σπασμός ο πόνος μπορεί να αντανακλά στο πίσω μέρος της κεφαλής, στο άνω μέρος της ράχης, ακόμα και στο ένα χέρι. Σε περιπτώσεις ιλίγγου, τάσης για εμετό ή πονοκεφάλου στο πρόσθιο μέρος της κεφαλής συνήθως το αίτιο ΔΕΝ είναι ο αυχένας.
 Ο πόνος στον αυχένα µπορεί να εµφανιστεί αιφνίδια, µετά από µία απότοµη κίνηση ή ένα τροχαίο ατύχηµα, ή να εγκατασταθεί σιγά-σιγά και να παραµείνει για εβδοµάδες ή µήνες.
Ο ιατρός που θα εξετάσει τον ασθενή, θα πρέπει να ταιριάξει τα συµπτώµατα και το ιστορικό µε συγκεκριµένα νοσήµατα, πάντα σε σχέση και µε την ηλικία του πάσχοντος. Έτσι, στη νεανική ηλικία είναι συχνότερη η κήλη µεσοσπονδυλίου δίσκου, ενώ µετά τα 50 αυξάνεται η εµφάνιση της αυχενικής µυελοπάθειας σε συνδυασμό με την αυχενική σπονδυλαρθρίτιδα.

Πότε ο πόνος στον αυχένα θεωρείται επικίνδυνος;
Εκτός από τις περιπτώσεις εκείνες όπου οι ενοχλήσεις στην αυχενική μοίρα είναι ήπιες, Δισκοπάθεια αυχένα και αντανάκλαση του πόνουυπάρχουν περιπτώσεις όπου θα πρέπει να είμαστε πιο προσεκτικοί και να ζητάμε τη γνώμη του ειδικού. Τέτοιες περιπτώσεις είναι:
-αιφνίδια έναρξη του πόνου μετά από τραυματισμό, ή και χωρίς ατύχημα
-αντανάκλαση του πόνου στα χέρια, σαν μούδιασμα, ή σαν κάψιμο
-συνύπαρξη πόνου και νευρολογικών συµπτωµάτων, όπως αδυναµία στα χέρια, δυσκολία στο περπάτηµα, διαταραχές στην ούρηση ή την σεξουαλική λειτουργία
-συνύπαρξη πόνου και έντονου πονοκεφάλου με εµετό, πυρετό, εξάνθηµα στο σώµα ή ευαισθησία στο φως
-αυχεναλγία με πόνο στο στήθος ή το σαγόνι, εφίδρωση, ταχυπαλµία, δύσπνοια, ωχρότητα.

Πως αντιµετωπίζεται ο πόνος στον αυχένα από τον ιατρό;
Η λεπτομερής κλινική εξέταση, που περιλαμβάνει και νευρολογική εξέταση των άκρων, μετά από ορθή λήψη του ιστορικού, συνήθως αρκεί για να τεθεί η ακριβής διάγνωση της πάθησης.
Αν χρειάζεται, ο Ορθοπαιδικός θα ζητήσει περαιτέρω εξετάσεις όπως ακτινογραφίες αυχένα, αξονική ή µαγνητική τοµογραφία, ηλεκτροµυογράφηµα άκρων και σπινθηρογράφημα οστών.
Όλες οι περιπτώσεις αυχεναλγίας δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπιστούν με τον ίδιο τρόπο. Επομένως, αφού τεθεί η σωστή διάγνωση, ο Ορθοπαιδικός θα συστήσει την κατάλληλη θεραπεία, η οποία συνήθως είναι συνδυασμός ξεκούρασης, φαρµάκων και φυσικοθεραπείας από έμπειρο φυσικοθεραπευτή. Υπάρχει ένας ικανοποιητικός αριθμός συνδυασμού φαρμάκων και θεραπειών στον αυχένα, που είναι δυνατόν να μας
εξασφαλίσουν γρήγορα και ασφαλή αποτελέσματα, αρκεί να αναγνωριστεί σωστά η πάθηση που προκαλεί τα συμπτώματα. Απλά αντιφλεγμονώδη φάρμακα, σε συνδυασμό με μυοχαλαρωτικά για λίγες ημέρες, συνήθως επαρκούν. Η παρακεταμόλη (Depon-Panadol) σε δόσεις των 1000mg για 2-3 φορές ημερησίως επίσης μπορεί να βοηθήσει. Η χρήση του μαλακού κολλάρου βοηθάει, αλλά δεν πρέπει να παραμένει για περισσότερες από 5-6 ημέρες, διότι οδηγεί σε αδράνεια των μυών. Σε σπάνιες περιπτώσεις μπορεί να χρειαστεί ακόμα και ειδική χειρουργική επέµβαση στον αυχένα.

Συµβουλές για να προλάβετε τον πόνο στον αυχένα
Γυμναστείτε!!! Ο σύγχρονος τρόπος ζωής μας καθηλώνει για πολλές ώρες μπροστά σε ένα γραφείο, έναν υπολογιστή, ή σε ένα τιμόνι αυτοκινήτου, κυνηγώντας με στρες το χρόνο που τρέχει. Καθημερινή άσκηση με γρήγορο περπάτημα 30-40 λεπτών, ή 45-60 λεπτών 3-4 φορές την εβδομάδα, συνήθως βοηθάει το σώμα μας να γυμνάσει επαρκώς τους μυς που στηρίζουν τη σπονδυλική μας στήλη, μειώνοντας σημαντικά τις πιθανότητες πόνου στον αυχένα και τη μέση.
Αν οδηγείτε για πολλές ώρες ή εργάζεστε µπροστά από έναν υπολογιστή, κάνετε συχνά διαλείµµατα κάθε ώρα για να χαλαρώσετε.
 Προσαρµόστε την καρέκλα στο γραφείο σας και την οθόνη του υπολογιστή σας, έτσι ώστε ο αυχένας και γενικά η σπονδυλική στήλη να είναι σε ουδέτερη θέση. Τοποθετήστε την οθόνη στο ύψος των µατιών, ώστε να µη σκύβετε ή στρίβετε το κεφάλι σας για πολλές ώρες κάθε µέρα. Η έκταση του αυχένα (όταν γυρίζει το κεφάλι µας “προς τα πάνω”) είναι συνήθως η στάση που ενοχλεί.
Αποφύγετε την έκθεση σε ψυχρά ρεύματα. Το χειμώνα φορέστε το κασκόλ σας και το καλοκαίρι προσέξτε πολύ τη χρήση κλιματιστικών, ιδιαίτερα τις ώρες που κοιμάστε ή όταν εργάζεστε!
 Χρησιμοποιείστε συσκευές “hands-free” ή “Bluetooth” και αποφύγετε να στερεώνετε το τηλέφωνο ανάµεσα στο αυτί και τον ώµο σας όταν µιλάτε.
 Αποφύγετε να κοιµάστε µπρούµυτα. ∆ιαλέξτε το σωστό µαξιλάρι για τον ύπνο σας. Μη χρησιµοποιείτε πάνω από ένα µαξιλάρι.
Παρόλα αυτά, σε ένα ποσοστό ασθενών οι υποτροπές εμφανίζονται ίσως και 2 φορές μέσα στο ίδιο έτος. Παρά την αρχική αντιμετώπιση και τη μερική ύφεση του πόνου, υπάρχουν περιπτώσεις όπου τα συμπτώματα στον αυχένα μπορεί να παραμείνουν ακόμα και 3-4 μήνες, κυρίως με τη μορφή ενοχλήσεων και ευαισθησίας, αλλά όχι πόνου.

Τι να κάνετε αν σας πιάσει πόνος στον αυχένα;
Ξεκουραστείτε και χαλαρώστε, ξαπλώνοντας για λίγο. Οι µύες του αυχένα κουράζονται µε τη στήριξη του κεφαλιού όλη τη µέρα
Κάνετε αργές κινήσεις (stretching) του αυχένα σε όσες διευθύνσεις σας επιτρέπει ο πόνος π.χ. στρέψτε το κεφάλι δεξιά και µετά αριστερά, πάνω και µετά κάτω κ.ο.κ.
Χρησιµοποιείστε τοπικές κρέµες που περιέχουν παυσίπονα, µενθόλη, καµφορά κ.λπ.
Ζητήστε από κάποιον να σας κάνει ένα απαλό τοπικό µασάζ
Xρησιµοποιείστε απλά αναλγητικά, όπως Depon/Panadol/Lonarid.
Εφαρμόστε ένα μαλακό αυχενικό κολλάρο, που θα περιορίσει τις επώδυνες κινήσεις και θα στηρίξει το κεφάλι.
Εάν η συμπτωματολογία επιμένει και κλιμακώνεται, ζητήστε ιατρική βοήθεια και συμβουλή
Ο πόνος στον αυχένα μπορεί να οφείλεται σε πολλές παθήσεις, αλλά συνήθως είναι αποτέλεσµα καταπόνησης των µυών από τις καθηµερινές µας ασχολίες. Η θεραπεία µε απλά µέσα (ξεκούραση, φάρµακα και φυσικοθεραπεία) αρκεί στο 90-95% των περιπτώσεων, εφ’όσον τεθεί η ορθή διάγνωση από τον Ορθοπαιδικό σας.